Kalonji magos hajdinazsemlék (VKF 33. forduló)

2010. április 12., hétfő

Két dolgot kell bevallanom ezekkel a nagyon finom zsemlékkel kapcsolatban.
Először is: nem én találtam ki, hogy a péksütibe kalonji magot rakjak, vagy ahogyan még nevezik ezt az Afrikában és Indiában is elterjedt és sokat használt fűszert: kalinji, fekete hagymamag, nigella, kerti katicavirág, parasztbors vagy akár kandilla.
Másodszor pedig be kell ismernem, hogy tőlem szokatlan módon egy hipermarketben vettem magos zsemlét még hetekkel ezelőtt. Igazából péksütiket sem nagyon szoktam enni, venni pedig egyáltalán nem vettem már évek óta, most mégis megkívántam. Szerencsére, ugyanis a várakozásaimmal ellentétben nagyon finom zsemlék voltak. Volt bennük valami különleges és egyedi. Először azt hittem valami ízfokozóval, vagy valamilyen adalékanyaggal feljavított zsemlébe botlottam. Hetekig vettem és ettem ugyanonnan, de nem jöttem rá, hogy mi ez a különleges, de nagyon finom íz. Láttam ugyan a péksüti tetején a sok-sok magot, de a feketékre azt hittem, hogy fekete szezámmag. Összeszedtem hát néhányat és megkóstoltam külön. Fekete szezámmagot még sosem ettem, de ennek nagyon ismerős volt az íze. Egyik kedvenc ételemre, egy indiai sütőtökös étel ízére emlékeztetett és akkor esett le, hogy ez bizony egy olyan fűszer, ami nekem is ott lapul a polcon, de így külön még nem ettem, csak más indiai fűszerek társaságában.

Viszont akkor ilyen zsemléket én is tudok készíteni!
Nem is vártam vele sokáig. Beszereztem a hétvégén még néhány zacskó kalonji magot és ma már sültek is az illatos finomságok. Persze legnagyobb igyekezetem ellenére sem lett olyan, mint a bolti, mert sokkal finomabb lett. :-)


Kalonji magos hajdinazsemlék
(7 db zsemléhez)

370 ml víz
1 tk só
2 ek méz
2 ek olívaolaj
540 g liszt a következőképpen:
* 50 g búzasikér, lenmagliszt vegyesen
* 140 g hajdinaliszt
* 240 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
* 110 g finomliszt
1 cs porélesztő (fél kg liszthez való)

5 ek szezámmag
3 ek kalonji mag
3 ek lenmag

kalonji mag

1, Egy nagyobb tálba tesszük a liszteket és a sót. Összekeverjük, majd a liszthalom közepén egy mélyedésbe halmozzuk a mézet és az élesztőt és egy kis vízzel elvegyítjük. Köré öntjük a maradék vizet és az olajat. Félretesszük és meleg helyen kelesztjük.

2, Közben a szezámmagot és a kalonjit egy serpenyőben szárazon enyhén megpirítjuk. Addig pirítsuk csak amíg a szezámmag egy kevés szint kap, a hagymamagok pedig el kezdenek illatozni.
3, Ha kihűltek a magok, hozzákeverjük a lenmagot is.

3, Amint az élesztő megkelt (ez meleg helyen általában kb. 20 perc), hozzáadjuk a magok kb. kétharmadát és alaposan összegyúrjuk a tésztát. Cipót formázunk belőle és ismét félretesszük. Néhány órát meleg helyen kelesztjük, amíg kb. a másfélszerese-kétszerese nem lesz a cipó mérete.
4, Vékonyan kiolajozunk, majd enyhén kilisztezünk egy kerek sütőformát. Nálam ez most a kerámia piteformám volt.
5, Ha megkelt a tészta, lisztezett felületre borítjuk, egy éles késsel 7 felé vágjuk.
6, Az egyes darabkákból gombócokat formázunk, a maradék magkeverékbe nyomjuk őket és a piteformában virág alakzatban elhelyezzük őket.

7, Megint félretesszük a zsemlécskéket és ismét néhány órát kelesztjük őket.
8, Ha már valahogy így néznek ki...

...mehetnek a 180 fokra kapcsolt sütőbe és kb. 30-35 percet sütjük őket, de ez attól függ, hogy kinek hogyan melegszik a sütője.

9, A zsemléket a formában hagyjuk kihűlni.

Frissen nagyon finom, ropogós.
Valamilyen pástétommal, vagy egy könnyű salátával isteni vacsora.

2 megjegyzés:

Norka írta...

Ezt a magot én is imádom! Most már legalább a nevét is tudom! Szuperül néznek ki a zsemlécskék! Hol lehet ezt a magot kapni?

Szamóca írta...

Norka, köszönöm, finomak is voltak!
Szerintem biztos sok helyen kapni ilyet, ahol keleti fűszereket, vagy keleti élelmiszereket árulnak. Én mindenesetre mindig ugyanott veszem a fűszereimet, mert elég olcsók és mindig minden van. Ez pedig Budapesten a Fővám téri csarnok alagsorában a keleti fűszeres. Vagy más néven Ázsia Bt. és van honlapjuk is: http://www.azsiabt.hu/
Szoktál járni néha Pesten? Mert ha nem, akkor szívesen veszek neked és elküldöm postán.

Related Posts with Thumbnails
 
Vegánságok. Design by Pocket