Nokedli reformosan

2009. november 3., kedd

Néhány évvel ezelőtt édesapám próbálta elmagyarázni nekem, hogy tojás nélkül nem lehet nokedlit készíteni. Először még el is hittem neki, de amikor már nagyon vágytam egy kis nokedlire, hát megcsináltam tojás nélkül. Egyáltalán nem kell bele, csakúgy, mint a palacsintatésztába és egyéb tésztákba sem. Minden elkészíthető tojás nélkül is. Nem is értem, miért mániája a háziasszonynak mindenbe 1-2 tojást beleütni. Nagyon rossz szokásnak tartom.
Először tojáshelyettesítés gyanánt beáztatott lenmagot adtam a tésztához, de készítettem már enélkül is: állagra ugyanolyan, úgysem fő szét. Viszont úgy gondolom, egy kevés lenmaggal sokkal finomabb, így mégis inkább lenmaggal készítem. Észre sem venni benne.
Reformos ételeket ellenző férjek megnyugtatására írom: hiába ilyen barna ez a nokedli, attól még ehető, ugyanis az ízén egyáltalán nem érezni a különbséget.


Nokedli

(4 főre)

500 g liszt (nálam 350 g teljes kiőrlésű tönkölyliszt és 150 g finomliszt)
5 dl víz
3 ek. lenmagliszt (de lehet lenmag vagy lenmagpehely is)
1-2 kk. só ízlés szerint

1, Egy nagyobb lábasban vizet forralunk.
2, A nokedlihez alaposan összekeverjük a hozzávalókat, hogy egy nem gyúrható, de még nem is folyós masszát kapjunk.
3, Pihentetjük egy fél órát a tésztát, addigra épp felforr a víz.
4, Nokedliszaggatóval a lobogó, forró, enyhén sós vízbe szaggatjuk a tésztát, óvatosan megkevergetjük, hogy ne ragadjanak össze, majd néhány perc alatt készre főzzük. Közben kóstolgathatjuk is, hogy mikor jó, mert ha nem főzzük eleget kemény és lisztízű marad, ha túlfőzzük akkor pedig kiszedés után összeragadnak, szétesnek.
5, Amikor már feljöttek a víz tetejére, tésztaszűrővel kihalásszuk őket, hőálló tálba kevés olajra szedjük és átkeverjük a nokedlit, hogy az olaj mindenhol érje őket.
6, Visszaforraljuk a vizet és már szaggathatjuk is a következő adagot.

Lehetőség szerint ne a magyar konyhában szokásos csirkepörkölttel, :-) hanem inkább valamilyen zöldségpörkölttel tálaljuk, de tejfölös gombapörkölttel is nagyon finom.

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves Szamóca! Ha lenmagot használok, le kell darálni?

mikka írta...

Szia Szamóca,

nálam lenmagpehely található tojáspótlónak. Eddig soha nem áztattam be, de most elbizonytalanodtam... kellene? Egyébként szuperek a receptjeid, igyekszem minél többet kipróbálni, és sok sikerélményt adnak. köszönet érte:)
mikka

Szamóca írta...

Kedves Névtelen! Nem szükséges ledarálni, nem zavaróak a lenmagok a nokedliben. Esetleg ha egész lenmagot használsz egy kevéske vízbe beáztathatod felhasználás előtt, hogy olyan tojásfehérje állagú nyákos izé kiázzon belőle. Ennél a nokedlinél egyébként nem szükséges, mert a tönkölyliszt elég jól összetartja, de persze lehet áztatni (én most nem tettem).

Mikka, igen, a lenmagpehely azért jobb, mert könnyebben feldolgozza a szervezet a lenmag értékes anyagait, illetve könnyebben kiázik belőle a "tojáspótló". Nálam is változó, hogy mikor áztatom be és mikor nem. Például ha valami folyékony masszát készítek, akkor inkább lenmagostul hagyom állni kicsit és akkor nem kell külön áztatni. Viszont ha tényleg az étel összetartása miatt van szükség lenmagra, akkor beáztatom, például néhány fasírtnál, vagy a palacsintatésztánál.
Örülök, hogy tetszenek a receptek és hogy meg is valósítod őket. Jó étvágyat hozzájuk!

Fanni Lukacs írta...

Esetleg aki még nem próbálta tojás helyett lehet csicseriborsó lisztet is használni fekete sóval és útifűmaghéjjal. Elég jo kis állaga lesz. Rántottának is franko.

Related Posts with Thumbnails
 
Vegánságok. Design by Pocket