Kölesfasírt - olaj-és gluténmentesen

2009. szeptember 18., péntek

Vannak olyan napjaim, amikor valahogyan nem kívánom a gabonát, csak valami egyszerű, könnyű ételre vágyom. Hosszú hónapok alatt rájöttem, hogy nagyon megfelel, ha ilyenkor nem mellőzök minden gabonát, csak gluténmentes ételeket készítek. Nem vagyok rá érzékeny, nincs tőle semmi bajom szerencsére, csak néha nem kívánom. Néhány ilyen gluténmentes nap után pedig olyan, mintha kicseréltek volna: tisztának és könnyűnek érzem magam, akárcsak egy jóleső böjt után.
Az elmúlt napjaim is így teltek az étkezés terén. Általában ilyenkor születnek az ehhez hasonló, elsőre talán kicsit furcsa ételek, amik egy hosszabb böjt után a visszaszoktatás időszakában is fogyaszthatóak (persze a böjt hosszának és típusának figyelembevételével).


Kölesfasírt
(kb. 12-14 darabhoz)

80-100 g köles (szárazon mérve)
1 nagy fej vöröshagyma
1-2 gerezd fokhagyma
5 ek. lenmagpehely

bors
kömény
majoranna
petrezselyem
kevés víz

1, A kölest háromszoros mennyiségű vízben feltesszük főni és addig főzzük, amíg meg nem puhul és az összes vizet fel nem szívja.
2, Ha megfőtt, hozzáadjuk az apróra vágott hagymákat, a lenmagpelyhet és a fűszereket. Ha szükségét érezzük, egy pár evőkanál vizet még adhatunk hozzá.
3, Alaposan összekeverjük és fedő alatt egy fél órát pihentetjük.
4, Kis gombócokat formázunk a kölesből, sütőpapírral vagy szilikonos sütőlappal bélelt tepsibe tesszük, kilapítjuk fasírtformára és 180 fokra előmelegített sütőben először 40 percig sütjük, majd megfordítjuk a köleskorongokat és még 25 percet hagyjuk sülni, amíg ropogós nem lesz.

Tálalhatjuk főzelékekhez feltétnek, vagy friss salátával egy könnyű ebéd gyanánt is. Én most köleshabarással készült tökfőzelékhez fogyasztottam.

Megjegyzés:
Ha lett volna itthon kölesliszt, vagy egy működő kávédaráló, hogy a kölest megdaráljam, biztosan tettem volna még bele néhány evőkanál lisztet, hogy kicsit szilárdabb állagú legyen. Természetesen, ha nem gluténmentes fasírtot szeretnénk készíteni, tönkölylisztet vagy egyéb lisztet is adhatunk hozzá.

2 megjegyzés:

mandy tarragon írta...

biztosan buta kérdés, de nézd el nekem, kezdő vagyok ebben a témában :) A lenmagpehely az, amit darált lenmagként árulnak? :)

Szamóca írta...

Mandy, egyáltalán nem buta kérdés, ugyanis én is többször vettem már lenmaglisztet és lenmagpelyhet is, de a különbségére még nem jöttem rá. Darált lenmag néven még nem láttam ilyet, de ami mindegyikben közös, hogy nem egész lenmagról van szó, hanem kisebb vagy nagyobb darabokra, de valamennyire meg van törve a mag, ami miatt könnyebben emészthető, több hasznos anyagot fel tud használni belőle a szervezet, illetve a fasírtok készítéséhez is jobb szerintem.
Ezek alapján pedig mindegy, hogy lenmagpelyhet, lenmaglisztet, vagy darált lenmagot veszel,csak megtört lenmag legyen. Remélem, tudtam segíteni.

Related Posts with Thumbnails
 
Vegánságok. Design by Pocket