Sült céklahab

2010. február 9., kedd

Eredetileg csak azt tudtam, hogy a karácsonyi menüben az íze és a színe miatt is cékla kell. Nagyon szeretem a rozmaringos sült céklát, de így télen elég gyakran eszem, valahogyan ünnepivé kéne tehát varázsolni a köret és a fasírt mellé. Ekkor jutott eszembe a céklahab, az illik is a menühöz.
Egyből kutatni kezdtem a neten, hogyan fűszerezik, mivel habosítják a céklát és egyáltalán mihez tálalják és mi ez a céklahab tulajdonképpen, de a kereső is csak egyetlen helyen, egy elit étterem étlapján talált ilyen kifejezést. Recept sehol. Ez tényleg ennyire különleges lenne? Tényleg senki nem szokott céklahabbal tálalni sült húst vagy egyéb sülteket? Hol hallottam akkor egyáltalán ilyenről? Azóta sem tudom, honnan jött ez az ihlet, de legalább azt tudom, hogy elég különleges és ritka formáját választottam a cékla elkészítésének, viszont nagyon finom habos és krémes lett az eredmény. Eredeti elgondolásomnak megfelelt: tényleg feldobta a menüt.


Sült céklahab

4 közepes cékla
néhány ek olívaolaj

bors
rozmaring
méz
citromlé
kb 1 pohár (150 ml-es) szójajoghurt (de lehet másfél pohár is, ha van még otthon)

1, A céklát meghámozzuk, kockára vágjuk, sóval, borssal, rozmaringgal fűszerezzük, néhány ek olívaolajjal meglocsoljuk és összeforgatjuk, hogy a céklákat mindenhol fűszeresek és olajosak legyenek.
2, A sütőt bekapcsoljuk 180 fokra, betesszük a céklát és kb 45 percig sütjük, amíg a cékla megpuhul (ez sütő függvényében változhat, hogy kinek milyen gyorsan melegszik a sütője).
3, Ha a cékla elkészült, kivesszük, félretesszük és legalább langyosra hűtjük (addig készíthetjük a többi fogást. :-)
4, A már kihűlt céklát összeturmixoljuk a szójajoghurttal (nyugodtan használhatunk többet a kívánt állag és szín eléréséhez. Az ízén nem fog sokat változtatni, hiszen a céklának nagyon jellegzetes íze van), illetve néhány evőkanál mézzel és citromlével (vagy még fűszerezhetjük tovább, ha szeretnénk) ízlés szerint.
Nagyon kellemes krémes, lágy habot fogunk kapni.

Sültekhez, fasírtokhoz vagy akár salátához is kínálhatjuk. Különleges, pikáns, de nagyon finom mártás. Nálunk az ünnepek alatt a rozmaringos-sütőtökös burgonya és a barnarizses tofufasírt kísérőjeként szerepelt (teljes recept itt).

8 megjegyzés:

Norka írta...

Én is imádom a céklát! Az elnevezés alapján desszertnek is el tudom képzelni.
Éttermekben egyébként több féle képpen készülhet, de egy manapság divatos eljárás a habszifonhoz hasonló szifon használata, melybe egy speciális patron kerül, és ez nagyban szélesíti az ételkészítési palettát. A legkülönfélébb dolgokból lehet "habot" készíteni ezzel. Részemről az egyszerű dolgok híve vagyok:)

mikka írta...

Szia Szamóca, ezek szerint vége a vizsgázásoknak? Remélem minden sikeres lett :) Gondoltam rád, mert én is sokszor éltem végig így a téli időszakokat, és a legjobb mindig az volt, mikor vége lett:) Szép az új háttered is.
mikka

LiliNortianyu írta...

Szia!Nekem is tetszik az új külső,a nyarat idézi s sok gyümölccsel,zöldséggel,meg a világos színekkel.A nem főzős blogomban felajánlottam neked egy blog díjat,de most láttam,hogy már túl vagy rajta.

Szamóca írta...

Norka, hogy te miket tudsz! Nem hallottam még erről a csodaszifonról, de azt hiszem, én is nagyon jól megvagyok nélküle. Ennél a céklahabnál az aprítót nyúztam egy kicsit tovább és az is bőven felhabosította. Szerintem, nem is kell jobban.
Mekkora ötlet a cékla desszertnek! Most beindult ettől a fantáziám. Mondjuk egy ilyen habot mézzel turmixolva és csokival leöntve, mint a sütőtököt? Ajjaj, azt hiszem addig nem fogok tudni aludni, amíg ezt ki nem próbálom. :-)

Mikka, bizony túl vagyok rajta és minden remekül sikerült, még a várakozásaimat is felülmúltam. Úgy látszik, jól szurkoltál! :-) Köszi.
És örülök, hogy tetszik az új háttér, remélem, így kellemesebb olvasgatni a bejegyzéseket.

Szamóca írta...

LiliNortianyu, örülök, hogy tetszik. Igen, jól látod, nálam már tavasz van: már megvettem minden vetőmagot is és alig várom, hogy kisüssön a nap és ültethessek a kertben.
Nagyon szépen köszönöm a díjat, nagyon meglepődtem, mert ez már elég régi díj. Viszont nem vagyok túl rajta, mert a bejegyzést még nem sikerült megírnom hozzá, éppen azon ügyeskedem. Úgy látszik nem csak én vagyok elmaradva. ;-)

Gyöngyi írta...

Csodás színe van, egészséges is ráadásul:)

Norka írta...

Szia!
Sikerült a cékla desszert?Szerintem süti tésztájába, vagy krémjeként is remek lehet. Most hirtelen nem ugrik be, hogy én csináltam-e már ilyesmit, de érlelem még egy kicsit, és csinálok majd én is valamit.
Jó főzőcskét!

Szamóca írta...

Gyöngyi, tényleg nagyon szép színe van, csak tányéron nem igazán megszokott. Férjem emiatt nem is volt hajlandó megkóstolni, édesanyám pedig pont a színe miatt esett neki.

Norka, nem, még nem próbáltam ki, mert nem kaptam múlt héten szép céklát, de talán majd ezen a héten.
Tésztába vagy krémként? És milyen lehet rózsaszín piskótán egy rózsaszín krém? :-) Hú, mi lesz ebből!
Jó, te is alkoss valamit, kíváncsi vagyok neked mi lesz belőle, aztán, ha én is kiötlöttem valamit, akkor posztolom.
Neked is jó főzőcskét! ;-)

Related Posts with Thumbnails
 
Vegánságok. Design by Pocket