Sült-zöldség lakoma

2009. december 2., szerda

Az a helyzet, hogy teljesen odavagyok a sült zöldségekért.
Mostanában nem is nagyon készítettem zöldségfélét főzéssel vagy párolással, mert mindig sütöm őket, amikor csak lehet. Nemcsak kevesebb macera van az elkészítésénél, de sokkal ízletesebbek, ropogósabbak maradnak a zöldségek.
Ráadásul - ahogyan már kitapasztaltam - minden zöldségfélét lehet sütni, úgyhogy bármilyen alapanyagokból készíthetjük és a fűszerekkel még változatosabbá tehetjük. Néhány éve mikor rákattantam erre, kb fél évig szinte csak ezt vacsoráztam mindig az éppen aktuális zöldségekből. Sütöttem már ilyen formában: cukkinit, padlizsánt, karfiolt, brokkolit, paprikát, paradicsomot, sárgarépát, kukoricát, zöldbabot, tököt, hagymát, fokhagymát, zellert, kelbimbót, céklát, édesköményt, póréhagymát, gombát, de még uborkát is. Általában csak bedobok mellé néhány kisebb krumplit a sütőbe és fél óra múlva kész is az ebéd vagy vacsora.
Múltkor váratlan vendégeknek is ilyet tálaltam. Tényleg olyan hirtelen toppantak be mindenevő vendégek vacsoraidőben, hogy fogalmam sem volt, mit tálalhatnék nekik fél órán belül, de 10 perc alatt összedobtam néhány fűszerrel és kevés olajjal az éppen itthon talált zöldségekből egy keveset, bedobtam mellé néhány krumplit és amíg beszélgettünk készen is lett a remek vacsora. A fagyasztóban volt még szeletelt házi kenyér, amit a sütőben a zöldségek mellett kiolvasztottam, kicsit hagytam megpirulni is és ezzel fogyasztottuk. A finom fűszeres szaft kitunkolásáért pedig ölre menő harcot vívtunk, annyira ízlett mindenkinek.
Amilyen egyszerű, olyan sikere van mindig egy-egy ilyen összeállításnak. Persze már rájöttem, hogy mi a titka: vega ismerőseink nincsenek, úgyhogy általában húst hússal evő barátaink jönnek vendégségbe és ilyenkor mindig rácsodálkoznak, hogy a zöldségek milyen finomak is tudnak lenni. Hát igen, nekik ezek új és ismeretlen ízek...
Például édesapám is odavan a sült hagymáért, paprikáért és kelbimbóért. Már az illatától teljesen megbolondul, otthon mégsem esznek ilyet, úgyhogy ez nekem mindig kötelező kör, hogyha jönnek. (Még jó, hogy ilyen egyszerűen a kedvében lehet járni.)
Férjem sem egy nagy zöldségkedvelő, néhány zöldséget kifejezetten csak sütve hajlandó megenni, de akkor hatalmas mennyiségben, ilyen például a brokkoli és a sárgarépa is.


Sült-zöldség lakoma

zöldségek, ízlés szerint bármi lehet, de nálam most a következők voltak:
4 rózsa brokkoli,
kb 14 szem kelbimbó
2 fej vöröshagyma
4 gerezd fokhagyma
1 paprika
2 szál sárgarépa
2 szál szárzeller (halványító vagy angolzeller) akár levelestől
néhány evőkanál olívaolaj (mindig olívaolajjal készítem, sokkal finomabb így, mint más olajjal, bár egy kevés szezámolaj hozzáadásával is nagyon fincsi lesz)

bors
kömény
kevés majoranna
sok bazsalikom

1, Az olajat és a fűszereket egy tepsiben vagy jénaiban összekeverjük.
2, A zöldségeket előkészítjük, összevágjuk és a fűszeres olajhoz adjuk.
3, Alaposan összekeverjük őket, hogy mindenhol bevonja a zöldségeket a fűszer, majd a sütőbe toljuk és 180 fokon 30-40-50 percig sütjük, attól függ milyen zöldségeket sütünk éppen (és milyen sütőnk van), de általában ha nem előmelegített sütőbe teszem, akkor is kész van max. 45 perc alatt, még akkor is ha épp a fagyasztóból kivett zöldségeket teszek bele.
Ha héjában sült krumplival esszük, azt is betehetjük a zöldségek mellé a sütő rácsára.
A sütőből kiszedve már tálalhatjuk is. Általában ha valami szalonképes hőálló tálban sütöm, akkor abban is tálalom és mindenki összevadászhatja belőle a saját ízlésének megfelelő lakomát.

Tipp:
- Egészségesebb megoldás lehet olaj nélkül is:
Valamikor csak sütőpapíron sütöm meg a zöldségeket és amikor készen vannak és már kicsit kihűltek, akkor öntök csak rájuk kevés hidegen sajtolt olajat és a fűszereket, így megspóroljuk magunktól az égetett olajat.
- Fűszerezésnél nekem mindig az alap a só, bors, legtöbbször kömény is és ehhez szoktam adni még egy-kettőt az alábbiakból: római kömény, kakukkfű, kapor, zsálya, medvehagyma, petrezselyem, majoranna, bazsalikom, lestyán, rozmaring, de készült már lepkeszegmaggal, gyömbérrel is. Annyiféle variáció elképzelhető, hogy sosem lehet megunni. Szerintem egyébként bazsalikommal vagy medvehagymával a legfinomabb, bár ha van tavasszal friss medvehagyma, akkor azt sajnálom megsütni.
- Ha krumplit is sütünk mellé, érdemes még a zöldségek előkészítése előtt bekapcsolni a sütőt és betenni a krumplikat. Majd ha a zöldségösszeállítás is elkészült, betesszük a burgonyák mellé és így általában egyszerre lesznek készen. Ha kenyérrel esszük, akkor elég az utolsó pár percben betenni a kenyérszeleteket a sütőbe és kész is a pirítós.
- Ha nagyon fel szeretném dobni valamivel a zöldségkreálmányt, akkor a zöldségek közé keverek még kockára vágott tofut, ami szintén nagyon finom ilyen fűszeresen sütve, ráadásul a fehérje miatt így nagyon laktató eledel lesz belőle.
- Ha még változatosabbá szeretnénk tenni, fogyaszthatjuk pirított szezám-, napraforgó, vagy tökmaggal is. Szerintem a szezámmagos a legfinomabb.
- Ezeket a sült zöldségeket akár köretként is tálalhatjuk valamilyen fasírt mellé.

5 megjegyzés:

LiliNortianyu írta...

Én is imádom.Jó sok hagymával.

Bridge írta...

Igen, egyszerű megoldás, és nagyon finom. Ha kedve van az embernek kever hozzá valami öntetet, de anélkül is megállja a helyét.

Szamóca írta...

LiliNortianyu, jó ízlésed van! ;-)
Én is a hagymát szeretem belőle, mindegy hogy vöröshagyma, vagy fokhagyma csak jó sok legyen!

Bridge, milyen egyszerűt és nagyszerűt mondasz! Még sosem jutott eszembe öntetet tenni rá, mert így is olyan finom, de valami fokhagymás vagy szezámos öntet tényleg szuper lehet hozzá!

Doridia írta...

Tegnap este ez volt a vacsoránk barnarizzsel! Imádjuk!
Tényleg annyira egyszerű ötlet és étel és annyira finom! Mi is hagymarajongók vagyunk! :)
Sajnos lefotózni nem tudtam a saját kreálmányomat mert olyan gyorsan elfogyott. :)

(Köszönöm a linkkihelyezést! :) Bocsánat, hogy nem válaszoltam a korábbi kommentekre nálam de ma vettem észre, hogy egy csomót a moderálandóba tett. :( De már válaszoltam is. :))

Szamóca írta...

Snoopy,
örülök, hogy ízlik. Próbálj ki minél többféle zöldséget, mindegyik nagyon finom sütve. Legújabb felfedezettjeim a zellergumó és a karalábé sütve. Nyami-nyami.

Már rég jártam nálad, de akkor hamarosan benézek! ;-)

Related Posts with Thumbnails
 
Vegánságok. Design by Pocket