Kukoricamézes, avagy mézeskalács gluténmentesen

2009. december 8., kedd

Teljesen beleszerettem mostanában a kukoricalisztbe, mióta először éreztem meg selymességét, lágyságát ujjaimon, amikor kíváncsiságképpen tésztát próbáltam gyúrni belőle.
El vagyok ragadtatva tőle, olyannyira, hogy mostanában csak ebből készülnek a sütemények, még a karácsonyi finomságok is. Könnyű és finom édességeket lehet varázsolni belőle, ráadásul fele annyiba sem kerül, mint bármelyik tönkölyliszt. A gyönyörű sárga színéről már ne is beszéljünk!
A kukoricát eddig is nagyon szerettem, emlékszem, kamaszként volt olyan korszakom is, amikor nem is ettem meg semmit, amiben nem volt. Rizsből, csak kukoricás rizs jöhetett szóba, levesből csakis olyan leves, amiben mindegy mi van, de tartalmazzon kukoricát is... stb. Édesapám már akkor emlegette a malackákat, de akkor még nem értettem, mi köze ennek a kukoricámhoz. Most a kukoricás süteményeim kapcsán ismét megjegyezte: "A disznókat is kukoricaliszten hízlalják". Mostmár értem az összefüggést...
Ez persze nem tántorít el ettől a finom zöldségtől, vagy nevezhetjük gabonának is, nekem mindegy. Nagyon sokat eszem belőle évek óta, mégsem híztam malackaméretűre (még), szóval, mióta felfedeztem a kukoricalisztet folyamatosan kísérletezgetek újabb és újabb sütikkel, úgyhogy nézzétek el nekem, de a következő napokban (netán hetekben? - ajjaj, nem fogtok érte szeretni) rátok árasztom az összes kukoricás receptet, amit kitaláltam.

Ez a kukoricamézes egyékbént amolyan alapreceptnek is tekinthető, hiszen ebből a tésztából (néha egy kis módosítással) készült a többi finomság is, de így magában is nagyon jó kis nassolnivaló, lisztérzékenynek akár mézeskalács helyett is, hiszen hasonló az íze.


Kukoricamézes
(32 darabhoz)

320 g kukoricaliszt
15 dkg méz
1 kk szódabikarbóna
0,5 dl olaj
1 dl víz

1, A sütőt begyújtuk 180 fokra.
2, A lisztet és a szódabikarbónát alaposan elkeverjük, majd hozzáadjuk a mézet, az olajat és a vizet. Összegyúrjuk.
3, Most mondanám, hogy a tésztát nyújtsuk ki, de ezt a tésztát nem lehet ám csakúgy nyújtani. Ez egy kis "szeretgetést" igényel, úgyhogy én kézzel szoktam vékonyra döngölni, lapítgatni, igazítani, mert töredezik a tészta és csak a végén megyek át rajta sodrófával, hogy mégis szép és egyenletesen sima legyen a teteje.
4, Olyan fél centi vastagra hagyjuk a tésztát és különböző formákat szúrunk ki belőle. Nálam most csak csillagok készültek (a többi formám - harang, karácsonyfa, holdacska, angyalka - nagyon aranyosak, de elég bénácskák). A tészta viszont nagyon jó állagú: nem ragad, nem nyúlik, nem deformálódik, csak kicsit törik, de könnyű szaggatni és egy késsel alányúlva tepsire rakosgatni. A mérete sem fog változni semmit, úgyhogy nyugodtan rakosgassuk őket szorosan egymás mellé.
5, A 180 fokra előmelegített sütőben kb 15 perc alatt készre sütjük. Ne süssük túl, mert akkor nagyon kemény lesz.

Ez a kukoricamézes dobozban vagy a zárt sütőben 1-2 nap alatt puhul meg fogyaszthatóra, de olyan finom, hogy én képes vagyok kőkeményen is elrágcsálni.

Tippek:
* Készíthetünk kakaósat is. Ilyenkor 4 ek kakaót adjuk a tésztához és az 1 dl víz helyett kb 1,3 dl vizet.
* Fahéjjal, szegfűszeggel, kardamommal, gyömbérrel, mézeskalácsfűszerkeverékkel is ízesíthetjük a tésztát és akkor kiváló mézeskalács helyett.
* Díszíthetjük a sütit különféle magokkal, mákkal, mogyoróval, mandulával, dióval, vagy akár olvasztott csokival is csíkozhatjuk, vagy rajzolhatunk rá mintákat. Ezt legegyszerűbben úgy tudjuk elkészíteni, hogy néhány ek kakaót mézzel és egy kevés vízzel összekeverünk olyan sűrűségűre, amilyenre szeretnénk. 1-2 nap alatt ez a csokimáz is megszilárdul a sütin, akárcsak a szokásos tojásfehérjéből készült változat.
* Ha még sütés előtt szúrunk a csillagokba egy kisebb lyukat, akkor akár a karácsonyfára is aggathatunk belőlük.
* Ebből a tésztából még nagyon sok jó dolgot lehet ám készíteni, mert olyan könnyű és jó vele dolgozni. Szóval, készítettem még egy csomó sütit és karácsonyi finomságot belőle, például mogyorókrémes csillagokat, de a többit is hamarosan felrakom.

11 megjegyzés:

LiliNortianyu írta...

Én örülök a kukoricalisztes, gluténmentes recepteknek,mert a lányom nagyon érzékeny gyomrú.Asszem innen fogom venni idén a mézeskalácsreceptet,remélem nem tántorít el a töredezése,mert ha sütök,akkor általában az alapreceptek két háromszorosát szoktam:)
Várom a többit is!

Andi írta...

Szia! Egy ismerősöm ajánlotta a blogodat! Nagyon örülök neki!!!
Ez a mézes pont nekem való!
Ki is próbálom, köszi a receptet!
Nagyon szép a blogod, gratulálok! Jövök leskelődni...
Andi

Szamóca írta...

LiliNortianyu, ennek örülök.
Mármint nem annak, hogy szegény lánykád ilyen érzékeny, hanem annak, hogy hasznosak lesznek a receptek.
A töredezés miatt ne aggódj, nem vészes, csak nem lehet pikk-pakk kinyújtani és kézzel kicsit igazgatni kell a tésztát, de ennyi az egész.

Andi, köszöntelek a blogomon, nyugodtan leselkedj! Már én is leskelődtem ám nálad jópárszor!
Köszönöm a szép szavakat is, de a recept kipróbálásával várj még egy kicsit, mert készítettem egy sokkal finomabb, továbbfejlesztett változatot is, amit hamarosan felteszek. Azt még várd meg, mert igazán különleges és nagyon fini lett! ;-)

Bridge írta...

Pár napig nincs időm bóklászni is mik történnek feléd :)
Ez a kukoricás tetszik, amúgy is van egy édes jellege, nem kell sokat erősíteni rajta, meg egyetértek, a kukorica tényleg finom.

Etus írta...

Koszi a receptet, mindenkeppen ki fogom probalni!
Az igazsag az, hogy regota kiserletezem kukoricalisztbol keszult sutikkel, de eddig meg egy sem sikerult finomra :(
na de majd most! :)

ui: a sos etelek valahogy mindig jobban sikerultek kukoricalisztbol, a hazi tortilla-chipsem pl. a ferjem egyik kedvence :) igaz, abban van "rendes" liszt is

Szamóca írta...

Bridge, bizony a kukorica már alapból édeskés. Lehet, hogy azért szeretem ennyire?!

Bercel, én meg sósat nem csináltam még sosem kukoricalisztből (csak darából), de megnéztem a tortilla-chipsedet, tényleg nagyon jól néz ki. Azt hiszem, én meg azt fogom majd kipróbálni.

Szamóca írta...

Andi, Pilchard, süthettek! :-)
Felraktam a mogyorókrémes változatot is!

mikka írta...

Szia Szamóca, kipróbáltam, és nagyon finom lett. Viszont nekem nem lett kemény. Olyan porhanyós, kicsit linzeres lett - én pedig olyan kekszesen ropogósat vártam. Ez viszont nem tartott vissza senkit most sem, hogy 24 órát se érhessenek meg ezek a kis csillagok. És ma este jön a mogyorókrémes... mmmm:)

Szamóca írta...

Mikka, örülök, hogy ízlett!
Úgy látszik, te ügyesebb vagy, hogy neked nem lett kemény. Alacsonyabb hőfokon sütötted, vagy vastagabbra hagytad a tésztát?
De ha ropogósabbat szeretnél, süsd kicsit tovább! Én meg pont puhát akartam egyébként kihozni belőle! :-)
Jó étvágyat a mogyorókrémeshez is!

Névtelen írta...

Lenne egy kérdésem, szerinted lehetne belőle golyókat formálni és kicsit ellapítani-így sütni? Mert akkor nem szurkálnám ki hanem így készíteném!

Köszi!:)

Szamóca írta...

Kedves Névtelen! Pár napja pont így készítettem el én is egy-egy banánkarikával a közepén és nagyon finom volt!
Szóval készítheted így is, átsül és finom lesz, csak megtöredezik a tészta. Olyan hangulatos, rusztikus lesz. De ne töltsd meg semmi folyékonnyal! :-)

Related Posts with Thumbnails
 
Vegánságok. Design by Pocket