Böjt - felkészülés - 3. nap (gyümölcsnap)

2010. március 25., csütörtök

Ma volt a böjt előtti utolsó nap, így egy szolid gyümölcsnapot tartottam. Vagyis csak egy fél gyümölcsnapot, mert a böjtre való felkészülés jegyében ma délelőtt már csak teát ittam, nehogy holnaptól váratlanul érje a szervezetemet ez az akció. Emellett a nap hátralévő részében is igyekeztem odafigyelni arra, hogy eleget igyak.

Ez volt tehát a mai menü:

Reggeli: -
Délelőtt: 1,2 l csalántea
Ebéd: 1 l zöldturmix (alma, datolya, fejes saláta)
Uzsonna: 4 banán
Vacsora: 3 alma
Lefekvés előtt: egy bögre szenna tea.

No, ez már nem a megszokott menü volt.
Ezt már tényleg megéreztem.
A turmix és a banán között pedig még éhes is voltam, de ez nem baj: ehhez jó lesz hozzászokni.

Ráadásul olyan jól sikerült ez az utolsó felkészítő nap, hogy már érzem a böjtölés kezdeti tüneteit. Lelkileg a hangulatingadozást: egyik pillanatban ideges vagyok és feszült, semmi sem jó, sőt, minden rossz, ráadásul éhes is vagyok és böjtölnöm kell, a következő pillanatban pedig vigyorgok, mint egy vadalma, hiszen minden olyan szép és jó és különben is tök jó, hogy böjtölhetek. És ez még csak a kezdet. Lehet, hogy a környezetemnek megterhelőbb, ha böjtölök, mint nekem? :-)

A másik tipikus tünet: fázom, de nagyon.
Ezt sokszor tapasztalom böjtölésnél, de gyümölcsnapoknál, nyersnapoknál is, sőt, a reggeli zöldturmixnál is, amíg nem eszem utána valamit.
Számomra ez a legborzasztóbb a böjtben: nem zavar, hogy éhes vagyok, mert az elmúlik. Nem zavar a napi megszokott rutintól való eltérés, mert le tudom kötni magam mással az étkezések helyett. Nem zavar, hogy közben kavarog a lelkem, mert minden sötét gondolaton felül lehet kerekedni egy kis imával és Isten jelenlétébe helyezkedéssel. De az, hogy állandóan fázom, ráz a hideg, jéghideg a kezem, lábam és nincs már az egész lakásban annyi pulóver, amennyit fel tudnék venni, na, ezt már nem tudom elviselni. Volt már, hogy ilyenkor befűtöttem az egyik kisszobánkat 32 fokra és oda vonultam vissza, de még akkor is fáztam.
Nagyon utálok fázni. Inkább megpusztulok a melegtől, minthogy fázzam. Szeretem a nyári 40-45 fokot is, mikor már ájuldozok a hőségtől, de a hideget nehezen viselem. Ráadásul ez az állandó fázás el is tereli a figyelmet a böjt lelki oldaláról, az elmélyülésről, a befelé figyelésről, ugyanis semmi kedvem elmélkedni az életemről, vagy az élet nagy dolgairól miközben ráz a hideg.
Egyébként nem igazán tudom, hogy ez a fázás mitől van pontosan. Ha valaki tudja, ne habozzon megosztani velem, lehetőleg még azelőtt, hogy megfagynék! Ez egyébként a méregtelenítéstől lenne? Vagy csak kevés energiához jut a szervezet és azt a kevés energiát másra használja, mint a test fűtése? Csak találgatni tudok. És egyáltalán ez elmúlik egyszer? Mert például nem láttam még nyersevőt, akit rázott volna a hideg, pedig évekkel ezelőtt egy hónapig éltem nyerskoszton és végig fáztam. Többek között ezért is hagytam abba, mert nem bírtam elviselni, hogy nyár közepén állandóan fázom.


Este pedig megejtettük a szokásos heti nagy bevásárlást, azaz most szereztem be mindent, amire holnaptól szükségem lehet. Túl sok koncepcióm nem volt, bár nem is szokott.
Általában minden héten úgy megyek bevásárolni, hogy veszek egy rakat konzervet az állatkáknak, egy darabka sajtot a férjemnek, aztán bevetem magam a zöldségek, gyümölcsök közé és ami megtetszik, vagy jó áron van, az megy a kosárba. Otthon aztán kipakolok és a zöldséghalom alapján döntöm el, hogy mi lesz a következő heti menü.
Így volt ez most is: betévedtem a zöldségek közé és pakoltam a kosárba mindent, amiről úgy gondoltam, hogy egy kis lé kicsikarható belőle. :-) A fenti képen ennek a bevásárlásnak az eredményét láthatjátok, ez lesz a következő pár nap eledele. Hangsúlyozom, eddig egyszer használtam a gyümölcscentrifugát, amit a múltkori bejegyzésemben meg is örökítettem, ezért fogalmam sincs, hogy miből mennyi lé nyerhető és hogy egyáltalán finom-e. Én is kezdő vagyok ilyen téren, de majd holnaptól belejövök.
Szóval, amik ma este jöttek velem haza a boltból:
Gyümölcsök: alma, narancs, körte, egy grapefruit és szerettem volna néhány citromot is venni, de elfelejtettem.
Zöldségek: cékla, karalábé, zeller, paprika, fejes káposzta, zeller, uborka, sárgarépa, póréhagyma és egy hatalmas sütőtök. Ez utóbbira különösen kíváncsi vagyok: vajon milyen lehet a sütőtöklé?

Ekkora illatos, színes, guszta zöldség-és gyümölcshalom láttán mostmár én is nagyon várom a böjtöt és teljesen belelkesültem a gondolattól, hogy holnaptól Norkával közösen böjtölünk. Ezt a napot is kibírtam pár szem gyümölccsel, akkor az elkövetkező pár nap is menni fog...

Norka, neked is jó böjtölést, kitartást és sok lelkierőt kívánok a böjthöz!
Jó testi és lelki tisztulást, de főleg lelki megerősödést!

10 megjegyzés:

Annipanni írta...

Szamóca, ez a fázósság nagyon is gyakori dolog a nyersevők között! A legutóbbi potluckon beszélgettünk erről is a résztvevőkkel és bizony sokan panaszkodtunk a fázósság miatt. Én azóta fázom, amióta vegán vagyok... És igen fáztam a zöldlötyitől (supergreens), de attól aztán úgy, hogy télen egyáltalán nem is tudtam belőle inni. (más kérdés, hogy már szükségét sem érzem a zöldturmixok miatt). Ha több gyümölcsöt eszem, akkor nem fázom annyira, illetve a mozgás és főleg a jóga sokat segített ebben. Van egy nagyon jó könyv (Clare West: Öngyógyítás belső energiával) ebben van egy szuper un. energiaszökőkút gyakorlat. Ettől kimelegszem, pedig csak állok egyhelyben és áramoltatom az energiát... Ha érdekel, szívesen leírom vagy eljuttatom vhogy Hozzád!
Nagyon kiváncsi vagyok a gyümölcscentrifugás tapasztalataidra is!! Harjááá!

Te mennyire fogsz/tudsz elvonulni?

Pilchard írta...

Egyszer szerelemből :) az akkori barátom hatására vegetáriánus életmódot éltem négy évig,na akkor nagyon-nagyon fázós lettem.Most november óta nem eszek húst,és már sokszor érzem megint,ráz a hideg mikor dögmeleg van,és sokkal fázósabb vagyok ismét.Szóval a jelenség mint olyan nem egyedi,mondjuk nem túl jó dolog,főleg mikor dög melegben ráz a hideg,és mindenkimás majd meggyullad.Én is úúútálom a hideget.

Norka írta...

Érdekes, amiket írtok. Én mindig hideg kezű és lábú voltam gyerekként is, de az elmúlt években ez javult inkább. Tény hogy idén én is jobban fáztam, de szerintem hidegebb is volt, és gázfűtéses házikóba költöztem az elektromos és kandallós fűtés után, márpedig a gázt nem szeretem. A Kandalló, ill. a fa melege viszont utánozhatatlan! Szokott hideg lenni a kezem, ha sokat pancsolok a mosogatóban. De én is a jógát tudom ajánlani. Működnie kell, ha engeded!
Jó az alapanyag felhozatal, én még csak pár napra készültem elő.
Hajrá! -Ajapánok azt mondják: Gambatte kudasai! Ez valami olyasmit jelent, hogy "Kitartás a végsőkig!" Szeretem ezt a kifejezést.

Szamóca írta...

Annipanni, ezen most meglepődtem, hogy ez ilyen gyakori probléma. Azért gondoltam, hogy nem jellemző, mert annyi könyvet végigolvastam már a témában és sehol sem említették még a fázást.
Érdekes módon én még vegaként, sőt vegánként sem lettem fázósabb, csak amikor nyerssel, vagy böjttel próbálkozom.
Tényleg, én is tanultam még régebben egy hasonló melegítős gyakorlatot! Köszi, hogy eszembe juttattad!

Szamóca írta...

Pilchard, örülök, hogy nem eszel húst. Tényleg rossz ez a fázás. Én legalább tudom, hogyha vége a böjtnek, akkor elmúlik, de így, hogy te már alapból fázol a vega koszttól, az elég rossz lehet.
Vannak egyébként melegítő ételek, fűszerek, például a hajdina és a cayenne bors tuti ilyen, de még vannak páran, a neten biztos találsz erről infót.
És az a tapasztalatom, hogy több zsír és több hüvelyes, fehérje fogyasztással szintén csökken a fázósság, de ez már egy egészségtelenebb megoldás. :-)

Szamóca írta...

Norka, te mitől nem fázol? Milyen trükköd van?
Egyébként szerintem nem csak a jóga, de bármilyen mozgás jó lehet. Mikor szinte napi rendszerességgel edzek, akkor tényleg kevésbé fázom.
Tényleg jó ez a japán mondás, majd gondolok rá, ha mélyponton vagyok.
Neked is kitartást! :-)

mikka írta...

Én egyszer olvastam valahol, hogy különböző zöldségeknek-gyümölcsöknek lehet hűtő vagy fűtő hatásuk. Például a zabnak melegítő hatása van, a paradicsom hűt, nyáron azért remek a paradicsomlé. A gyümölcsök - elsősorban a déli gyümölcsök - arra lettek teremtve, hogy azon az égövön segítsenek enyhíteni a forróságot, ezért ezeknek is hűtő hatásuk van.
Nem tudom, van-e tudományos alapja ezeknek, az én tapasztalatom az, hogy amióta vegán étrendet követek (kb. 10 hónapja) kevésbé vagyok fázós, mint "húsos" koromban. Szerintem jobb lett a vérkeringésem.

Szamóca írta...

Mikka,
tényleg így van, hűtő-fűtő hatásuk van ezeknek az ételeknek, sőt, az ayurvédában minden ételnek tulajdonítanak hűtő vagy fűtő hatást.
Remek, hogy már vegánul eszel és úgy látszik, te is a szerencsésebbek közé tartozol, akik nem fáznak. Nekem is jobb lett a vérkeringésem, mégis fázom. Biztos van valamilyen magyarázata ennek. Egyébként pont a napokban olvastam, hogy az alacsony vérnyomásúak fázósabbak, de tudtommal nekem teljesen rendben van a vérnyomásom is.

irisz írta...

én ha böjtölök, az almaléhez egy teáskanálnyi reszelt gyömbért teszek, a fázósság ellen, a répaléhez egy csöppnyi tökmag olajat, ha már zsírban oldódnak a vitaminok :).
Jó még a fázósságra a jógi tea, ami a következő csupa melegítő hatású gyógynövényekből áll: 1 evõkanál szemesbors, kardamom, szegfûszeg, fahéj, gyömbér.
Jóga gyakorlatból a legegyszerűbb kettő, ami nekem mindig bejön:
a lábujjak ökölbe szorítása amennyire csak lehet, majd ellazítása - váltakozva. Ezt bárhol lehet végezni, buszon utazva, sorban állva ha kényelmes cipője van az embernek.
A másik a keresztcsont tenyérrel való masszírozása. Az a tapasztalatom, hogy ha a derekam jó melegen van tartva, akkor nem tudok fázni.

Szamóca írta...

Írisz, köszönöm a tippeket, nagyon jókat írtál! Igaz, néhányat ismertem közülük, de valamiért elfeledkeztem róluk, úgyhogy tök jó, hogy eszembe juttattad.
A fahéjat már ki is próbáltam, tényleg kevésbé fáztam utána.
A gyömbérről nem tudtam ezt a hatást, de legközelebb azt is kipróbálom.

Related Posts with Thumbnails
 
Vegánságok. Design by Pocket